Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Preverenie dodržiavania pravidiel bezpečnosti práce

Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE

Rešpektovanie a preverovanie dodržiavania pravidiel bezpečnosti práce je podstatné pre zabezpečenie riadneho výkonu závislej práce. Významnú úlohu pri preverovaní dodržiavania týchto pravidiel bezpečnosti práce má inšpektorát práce, ktorý uvedenú kontrolu vykonáva prostredníctvom poverených inšpektorov práce. U zamestnávateľa môže pôsobiť aj odborový orgán, ktorý má v krajnom prípade možnosť aj prerušiť výrobný proces, pokiaľ je ohrozená bezpečnosť alebo zdravie zamestnancov v danom prípade. Taktiež zamestnávateľ má právnu povinnosť sústavne kontrolovať a vyžadovať dodržiavanie právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, zásad bezpečnej práce, ochrany zdravia pri práci a bezpečného správania na pracovisku a bezpečných pracovných postupov. Uvedené preverovanie pritom predstavuje kontinuálny proces, ktorý bude predmetom tohto článku.
Úprava postavenia odborov
Platná právna úprava ustanovená v zákone č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce") sa vzťahuje na činnosť zástupcov zamestnancov, teda aj odborov na odsúhlasovaní alebo prijímaní jednotlivých právnych dokumentov alebo úkonov zamestnávateľa, a taktiež aj na špecifické kontrolné oprávnenia odborového orgánu, ktoré sú ustanovené v samostatnej, šiestej časti Zákonníka práce, ktorá pojednáva o ochrane práce.
Účasť odborov na odsúhlasovaní právnych dokumentov alebo rozhodnutí zamestnávateľa
Pri výkone práce a vôbec pre zabezpečenie fungovania zamestnávateľa je nevyhnutné, aby zamestnávateľ prijímal určité právne dokumenty, ktoré sú normatívnymi internými inštrukciami, teda sú právne relevantnými prameňmi práva. Tak napríklad takýmto vnútorným normatívnym predpisom zamestnávateľa, ktorý je podstatný pre jeho fungovanie a výkon závislej práce, je pracovný poriadok.
Príklad č. 1:

Zamestnávateľ vydal pracovný poriadok, ktorý prerokoval s odborovým orgánom. Potom ho následne sprístupnil ostatným zamestnancom cestou intranetu. Taktiež bol pracovný poriadok prístupný aj v tlačenej forme v miestnosti prístupnej všetkým zamestnancom. Odbory považovali pracovný poriadok za neplatný, pretože s ním nevyslovili predchádzajúci súhlas, len bol s nimi predbežne prerokovaný. Je uvedený názor odborov správny?
Pracovný poriadok podľa § 84 ods. 2 Zákonníka práce bližšie konkretizuje v súlade s právnymi predpismi jednotlivé ustanovenia Zákonníka práce, a to vzhľadom na konkrétne podmienky zamestnávateľa, ktoré u neho platia. Pre právnu relevanciu takéhoto pracovného poriadku zamestnávateľa je podľa § 84 ods. 1 Zákonníka práce
potrebný predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov
, teda v tomto prípade odborov, čím sa zabezpečuje aj ich ingerencia do znenia tohto podstatného vnútorného právneho predpisu.
Pritom je potrebné zdôrazniť, že pracovný poriadok je podstatným vnútorným právnym predpisom zamestnávate­ľa, keďže sa ním napríklad konkretizujú právne podmienky pre skončenie pracovného pomeru výpoveďou podľa § 63 ods. 1 písm. e) Zákonníka práce pre menej závažné porušenie pracovnej disciplíny, prípadne pre okamžité skončenie pracovného pomeru zo strany zamestnávateľa pre závažné porušenie pracovnej disciplíny v konkrétnom prí­pade.
-> UPOZORNENIE:
Pokiaľ si zamestnávateľ nesplní svoju právnu povinnosť podľa § 84 ods. 1 Zákonníka práce a nemá predchádzajúci súhlas odborov s pracovným poriadkom, tak je takýto pracovný poriadok neplatný a nemožno sa naň odvolávať pri výkone závislej práce, teda ani nemožno na základe neho so zamestnancom skončiť pracovný pomer napríklad výpoveďou. Pritom nepostačuje len predchádzajúce prerokovanie pracovného poriadku s odbormi, ale je potrebné, aby mal zamestnávateľ ich predchádzajúci súhlas, teda pozitívne stanovisko odborov k zneniu pracovného poriadku. Touto právnou konštrukciou si vyžaduje Zákonník práce, aby odbory dali súhlas k pracovnému poriadku, ktorý je podstatným vnútorným predpisom pre fungovanie zamestnávateľa a výkon závislej práce.
V kontexte uvedených súvislostí je potrebné rešpektovať skutočnosť, že v § 84 ods. 1 Zákonník práce požaduje na platnosť pracovného poriadku zamestnávateľa predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov. Uvedený predchádzajúci súhlas odborov môže zamestnávateľ preukázať napríklad predložením zápisnice z rokovania odborového orgánu, v ktorej je uvedený súhlas odborov s pracovným poriadkom zamestnávateľa.
Pritom v § 84 ods. 1 Zákonník práce požaduje predchádzajúci súhlas, teda nemôže ísť o následný súhlas odborov so znením pracovného poriadku, keďže ide o podmienku jeho platnosti danú kogentnou právnou úpravou.
Preto možno uviesť, že názor odborov je správny.
Popri pracovnom poriadku ustanovuje Zákonník práce aj iné právne dokumenty a postupy, pri ktorých je potrebná spoluúčasť odborového orgánu. Podstatným a principiálnym je pritom čl. 10 základných zásad Zákonníka práce, podľa ktorého sa odborové orgány zúčastňujú na pracovnoprávnych vzťahoch vrátane kolektívneho vyjednávania, a zamestnávateľ je povinný umožniť odborovému orgánu pôsobiť na pracoviskách, ktoré má ustanovené.
Príklad č. 2:

V podniku zamestnávateľa malo dôjsť k hromadnému prepúšťaniu. S cieľom dosiahnuť dohodu zamestnávateľ jeden mesiac pred začatím hromadného prepúšťania prerokoval s odbormi podmienky hromadného prepúšťania. Odbory ale od zamestnávateľa požadovali, aby im predložil aj stručnú charakteristiku pracovných výkonov zamestnancov, ktorí majú byť v rámci hromadného prepúšťania prepustení. Zamestnávateľ uvedenej požiadavke odborov nevyhovel s odôvodnením, že v § 73 ods. 2 Zákonník práce presne ustanovuje, ktoré údaje má zamestnávateľ odborom poskytnúť, a charakteristiky pracovných výkonov zamestnancov navrhnutých na prepustenie tam Zákonník práce neustanovuje v tomto prípade. Konal zamestnávateľ v súlade s platným právom?
Konkrétnym príkladom právneho úkonu zamestnávateľa, ktorý musí prerokovať so zástupcami zamestnancov, teda aj s odbormi, je aj hromadné prepúšťanie. Podľa § 73 ods. 2 Zákonníka práce s cieľom dosiahnuť dohodu je zamestnávateľ povinný najneskôr jeden mesiac pred začatím hromadného prepúšťania prerokovať so zástupcami zamestnancov opatrenia umožňujúce predísť hromadnému prepúšťaniu zamestnancov alebo ho obmedziť, predovšetkým prerokovať možnosť ich umiestnenia vo vhodnom zamestnaní na iných svojich pracoviskách, a to aj po predchádzajúcej príprave, a opatrenia na zmiernenie nepriaznivých dôsledkov hromadného prepúšťania zamestnancov. V uvedenom § 73 ods. 2 Zákonníka práceje ustanovený
demonštratívny
výpočet informácií, ktoré musí zamestnávateľ poskytnúť odborom pri hromadnom prepúšťaní. Pretože ide len o demonštratívny výpočet, odbory si môžu od zamestnávateľa vyžiadať aj ďalšie potrebné podklady pre prerokovanie hromadného prepúšťania.
-> UPOZORNENIE:
Podľa § 73 ods. 8 Zákonníka práce platí, že ak si zamestnávateľ nesplní svoju právnu povinnosť prerokovať hromadné prepúšťanie so zástupcami zamestnancov alebo inú svoju povinnosť podľa § 73 ods. 2 až 4 a 6 Zákonníka práce, tak to neznamená neplatnosť hromadného prepúšťania zamestnancov, ale nastane špecifický právny následok, keď má zamestnanec, s ktorým zamestnávateľ skončí pracovný pomer v rámci hromadného prepúšťania, nárok na náhradu mzdy najmenej v sume dvojnásobku jeho priemerného zárobku určenú podľa § 134 Zákonníka práce, teda ide o zamestnancov minimálny právny nárok.
Preto možno uviesť, že zamestnávateľ nekonal v súlade s platným právom.
<
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.