Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovno-
právne
vzťahy

Organizácia pracovného času pri dohodách

Kategória: Pracovnoprávne vzťahy Autor/i: JUDr. et. Mgr. Jozef Toman, PhD. Zdroj: Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru

Na dohody sa nevzťahujú ustanovenia Zákonníka práce o rozvrhovaní pracovného času (§ 86 až § 90 ZP). V prípade dohôd sa ani nepoužíva spojenie „pracovná zmena“, pojem „rozvrh“, „rozvrhovanie“, „organizácia pracovného času“ a pod.

Organizácia pracovného času je teda dohodnutá priamo v dohode (ak je práca nejakým spôsobom predvídateľná) alebo je založená na konkrétnej potrebe (ad hoc) s tým, že sa musia dodržať limity ustanovené zákonom.

V tejto súvislosti právna úprava ČR v § 74 ods. 2 ZP ustanovuje, že: „V dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr není zaměstnavatel povinen rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu.“ 

Hoci Zákonník práce takéto výslovné vyjadrenie neobsahuje, tento záver platí aj v Slovenskej republike. Dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru vychádzajú z filozofie, že dohody boli upravené v Zákonníku práce aj preto, že v prípade niektorých prác vzniká ich náhodná, nepredvídaná, krátkodobá potreba, kde organizácia pracovného času ani nie je možná.

Obsahom dohody môže byť aj dohodn

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.