Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Sick days a ich zavedenie u zamestnávateľa

Dátum: Rubrika: PRACOVNÉ PRÁVO

Zamestnávatelia neustále premýšľajú nad tým, ako prilákať čo najlepších zamestnancov na pracovnom trhu, a preto ponúkajú benefity rôzneho druhu, ako napríklad príspevok na stravovanie vo väčšej miere než ustanovuje legislatíva, poskytovanie rôznych príspevkov na športovanie, kultúru, dovolenku nad rámec toho, čo ustanovuje legislatíva a pod. Tento článok pojednáva o poskytovaní tzv. sick days, čiže voľna na preklenutie nepriaznivého zdravotného stavu zamestnanca zo strany zamestnávateľa, a o tom ako ho môže zamestnávateľ zaviesť.
Prvé vyjednávanie o benefitoch začína medzi zamestnávateľom a uchádzačom o zamestnanie už v priebehu výberového konania či pracovného pohovoru, a neskôr pri uzavieraní pracovnej zmluvy s vybratým uchádzačom o zamestnanie. Pričom práve benefity, ktoré poskytuje zamestnávateľ svojim zamestnancom, môžu byť kľúčovým rozhodujúcim faktorom pre uchádzača o zamestnanie, či sa rozhodne prijať prácu u daného zamestnávateľa
V našej legislatíve nenachádzame definíciu pojmu benefit. Avšak v súlade so zaužívanou praxou sa benefitom myslia rôzne bonusy/výhody, ktoré zamestnávateľ poskytuje svojim zamestnancom a ktoré zamestnanci dostávajú nad rámec mzdy a tých zvýhodnení, ktoré sú obligatórne ustanovené všeobecne záväznými právnymi predpismi, napríklad aj zákonom č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce").
Nielen mzdové podmienky, ale aj pracovné podmienky musia byť dohodnuté so zamestnancami, resp. im poskytované bez akejkoľvek diskriminácie. Uvedené platí aj pre poskytovanie benefitov.
Veľké medzinárodné spoločnosti priniesli so sebou zaužívanú prax poskytovať svojim zamestnancom tzv.
sick days.
Tento pojem nie je definovaný našou legislatívou, nejde o nemocenskú dávku, ani o náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti. Ide o akési voľno na preklenutie nepriaznivého zdravotného stavu zamestnanca bez potreby návštevy lekára a dokladovania tohto stavu.
Benefity
Pod pojmom benefit je možné si predstaviť viac menej všetko, čo poskytuje zamestnávateľ zamestnancovi nad rámec dohodnutej mzdy alebo zákonom predpísaných plnení. Benefity poskytované zo strany zamestnávateľa môžu mať peňažnú, ale aj nepeňažnú formu, teda môžu byť finančné a nefinančné.
Medzi najčastejšie finančné benefity patria:
-
13. a 14. plat,
-
odmeny, či už poskytované ročne alebo v inom období (napr. polročne, kvartálne),
-
bonusy pri pracovnom výročí,
-
odmeny za odporučenie zamestnanca,
-
príspevky na bývanie, na cestovné do práce, dovolenku, doplnkové dôchodkové sporenie, športové aktivity, stravu (nad rámec zákona), za darovanie krvi, na školské potreby,
-
bonus pri svadbe, narodení dieťaťa, narodeninách zamestnanca a iných životných udalostiach,
-
zamestnanecké pôžičky poskytované za výhodnejších podmienok,
-
zľavy na produkty a služby u zamestnávateľa alebo u vybraných subjektov,
-
zdravotné poistenie.
Zamestnávateľ môže poskytovať aj nefinančné benefity. V praxi medzi najvyužívanejšie patria napríklad
-
práca z domu
(home office)
,
-
dovolenka poskytovaná nad rámec zákona,
-
flexibilný (pružný) pracovný čas,
-
sick days
,
-
sabbatical
(kariérna prestávka),
-
využívanie služobného automobilu aj na súkromné účely,
-
využívanie služobného mobilu či počítača aj na súkromné účely,
-
rôzne vzdelávania a školenia,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.