Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Vizualizácia - prezentujte BOZP témy inak

Dátum: Rubrika: ODPORÚČAME

Predovšetkým v menších firmách berú ich majitelia tematiku BOZP ako niečo, čo je zo zákona nevyhnutné dodržiavať a je najvhodnejšie túto problematiku vzhľadom na množstvo zákonov s ňou súvisiacich zveriť do rúk niekomu externe. Väčšie firmy majú interného človeka, ktorý má na starosti dodržiavanie zákonných náležitostí BOZP.

Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci je veľmi "ľudskou" témou - o ľuďoch, pre ľudí - a takými by mali byť aj ľudia, ktorí tieto témy prezentujú a prinášajú do firiem. Každý zamestnanec sa chce po práci vrátiť domov k svojej rodine živý a zdravý, navyše s dostatkom energie pre kvalitné prežitie spoločného času s rodinou. Akékoľvek zanedbanie, zaváhanie, či podcenenie tejto problematiky môže mať fatálne dôsledky na jedinca, jeho rodinu, ale aj firmu ako takú.
Zanietenie, nadšenie - prvý predpoklad úspechu
Ako však docieliť to, aby sa témy súvisiace s bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci stali tými zaujímavými pre zamestnancov a majiteľov firiem či organizácií? Prvotným predpokladom je to, aby človek prinášajúci tieto témy bol sám zanieteným, zapáleným pre dané témy. Veď si predstavte, že do firmy dôjde človek, ktorý znudene vyberie papiere, ktoré je potrebné podpísať, spraví povinné úkony a odíde, lebo veď aj tak nie je jeho prítomnosť veľmi žiaduca a len zdržuje od práce. Možno ste si práve povedali, že to je bežné a často reálnou situáciou. S takýmto nastavením tento človek záujem o problematiku BOZP pravdepodobne nevzbudí.
Na druhej strane človek, ktorý príde do firmy s úsmevom a otázkami ako napr.
"Identifikovali ste od mojej minulej návštevy nejaké možnosti zlepšenia ochrany zdravia vašich zamestnancov? S akými záležitosťami sa na vás vaši zamestnanci obrátili v oblasti BOZP? Ktorým vašim zamestnancom sa vám podarilo zlepšiť pracovné prostredie? Aké nebezpečenstvo sa vám podarilo odvrátiť?"
určite zaujme pozornosť a podnieti ľudí aspoň k rýchlemu zamysleniu sa. A ak navyše prinesie so sebou motivačný plagátik, piktogram, či aspoň video s postavičkou NAPO (www.napofilm.net), ktorý budú môcť vo firme vytlačiť a umiestniť na nástenku, dať do firemného časopisu, zdieľať na interných sociálnych sieťach, nalepiť na dvere alebo inak využiť, navnadí pre témy BOZP ľudí vo firme. Zdrojov na internete, web stránke Európskej agentúry pre BOZP či Národného inšpektorátu práce je veľké množstvo, stačí ich výberu venovať trošku času (nevyhovárajte sa na to, že ho nemáte a začnite hľadať už po dočítaní tohto článku ??). Stačí ak začnete konverzáciu namiesto o počasí, či o tom ako je BOZP témy ťažké vo firme presadiť, radšej o tom, čo ste priniesli a ako to pomôže posilniť príslušnú BOZP tému. Vyberajte témy, ktoré sú pre firmu vhodné, najlepšie spojené s tým, čo ste identifikovali ako problémové alebo nedostatočne riešené počas vášho minulého stretnutia.
Prečo sa zamestnanci aktívne málo zapájajú do tvorby opatrení BOZP?
Určite vám napadne hneď množstvo dôvodov, prečo sa zamestnanci, ale aj majitelia málo zapájajú do tvorby opatrení v oblasti BOZP ako napríklad:
-
Nie je na to čas, výroba musí bežať naplno.
-
Firma rieši množstvo iných prioritnejších problémov.
-
Majiteľov tieto témy aj tak iba obťažujú a nemajú na ne čas.
-
Sú to len také nepotrebnosti, ale keď sú na to zákony, tak nech to rieši niekto iný.
-
Sme radi, keď stíhame v pracovnom čase to, čo musíme a nie ešte uvažovať nad BOZP atď.
Na to, aby ľudia venovali svoj čas BOZP témam potrebujú cítiť, že ich názor za niečo stojí, že o ich názor niekto stojí a venuje mu čas a následne urobí kroky, ktoré budú pre nich prospešné a nepôjdu proti ním.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.