Živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), ktorí mali za rok 2025 predĺženú lehotu na podanie daňového priznania, dostanú v priebehu októbra 2026 od Sociálnej poisťovne oznámenie o svojom sociálnom poistení. Automaticky ho zašle takmer 92-tisíc SZČO (91 764), pričom adresáti sa dozvedia, či im od 1. októbra 2026 vzniklo, zaniklo alebo naďalej trvá povinné sociálne poistenie. Súčasťou oznámenia bude aj informácia o vymeriavacom základe a novej výške poistného.
Najväčšiu skupinu tvorí 60 579 SZČO, ktorým sa na základe údajov z daňového priznania zmení vymeriavací základ pre platenie poistného. Povinné sociálne poistenie od 1. októbra 2026 vznikne 29 815 SZČO, naopak, 1 370 osobám zanikne k 30. septembru 2026.
Sociálna poisťovňa doručí oznámenia poštou alebo do elektronickej schránky aktivovanej na doručovanie najneskôr do 20. októbra 2026. Poistné v novej výške budú SZČO prvýkrát platiť za október 2026, pričom splatnosť je do 9. novembra 2026.
Povinné sociálne poistenie vznikne od 1. októbra 2026 tým SZČO, ktoré nie sú povinne poistené k 30. septembru 2026, vykonávajú samostatnú zárobkovú činnosť a za rok 2025 dosiahli príjem vyšší ako 2 876,90 eura. Ak ich príjem túto hranicu neprekročil, povinné poistenie im nevznikne. Rovnaká hranica príjmu rozhoduje aj o pokračovaní alebo zániku poistenia u SZČO, ktoré už boli povinne poistené.
Pre povinne poistené SZČO s príjmom od 2 876,91 eura do 9 144 eur platí v roku 2026 osobitný vymeriavací základ 396,24 eura. Mesačné poistné predstavuje 131,34 eura, pri poberateľoch starobného, predčasného starobného alebo výsluhového dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku 107,57 eura.
Ak príjem SZČO za rok 2025 dosiahol najmenej 9 144,01 eura, minimálny mesačný vymeriavací základ v roku 2026 predstavuje 914,40 eura a mesačné poistné 303,11 eura. Dôchodcovia v tejto skupine budú platiť 248,25 eura mesačne.
Maximálny mesačný vymeriavací základ pre SZČO je v roku 2026 stanovený na 16 764 eur, čo zodpovedá poistnému vo výške 5 557,26 eura mesačne. Pre poberateľov dôchodkov je maximálne poistné 4 551,42 eura mesačne.
Zdroj: Sociálna poisťovňa