Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Inšpektoráty práce ako orgány dohľadu nad určenými výrobkami

Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE

Zamestnávatelia a podnikajúce fyzické osoby používajú pri svojej činnosti rôzne zariadenia a prostriedky. Veľká časť z nich sa považuje za tzv. určené výrobky, čo znamená, že ich uvedenie na trh alebo do prevádzky je spojené s povinnosťami nad rámec požiadaviek o všeobecnej bezpečnosti výrobkov. Pre najčastejšie profesionálne používané určené výrobky pôsobia ako orgány dohľadu inšpektoráty práce.
Určené výrobky
Zákon č. 56/2018 Z.z.o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 56/2018 Z.z.") definuje v ustanovení § 4 ods. 1
určený výrobok
ako výrobok, ktorý predstavuje
zvýšené riziko ohrozenia
oprávneného záujmu, na ktorého zmiernenie alebo odstránenie sú ustanovené základné požiadavky, požiadavky ustanovené týmto zákonom alebo technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody. Podľa § 2 ods. písm. c) tohto zákonasa za oprávnený záujem považujú
život, zdravie, bezpečnosť
, majetok osôb, priaznivé životné prostredie alebo iný verejný záujem. Z tohto dôvodu sú na navrhovanie, výrobu, distribúciu a dovoz určených výrobky stanovené kritéria nad rámec všeobecných požiadaviek bezpečnosti výrobkov. Zákon č. 56/2018 Z.z. v celom rozsahu nahradil dovtedy platný zákon č. 264/1999 Z.z.o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý ako prvý zaviedol do nášho právneho systému požiadavky, princípy a postupy podľa európskej legislatívy tzv. smernice
nového prístupu
.
Zákon č. 56/2018 Z.z. ustanovuje povinnosti pre hospodárske subjekty, ktorými sú:
-
výrobca,
-
splnomocnený zástupca výrobcu,
-
dovozca,
-
distribútor.
Medzi základné povinnosti výrobcov patrí:
-
zabezpečiť, aby bol určený výrobok navrhnutý a vyrobený podľa základných požiadaviek a požiadaviek technických predpisov z oblasti posudzovania zhody,
-
vypracovať technickú dokumentáciu ustanovenú technickým predpisom z oblasti posudzovania zhody,
-
zabezpečiť posudzovanie zhody,
-
vypracovať a vydať vyhlásenie o zhode určeného výrobku,
-
označiť určený výrobok značkou zhody,
-
priložiť k určenému výrobku návod na použitie a bezpečnostné pokyny v štátnom jazyku, ktoré sú jednoznačné a zrozumiteľné pre spotrebiteľa alebo pre iného koncového používateľa určeného výrobku.
V tejto "životnej" etape výrobku teda nemožno ho­voriť o zodpovednosti zamestnávateľa alebo prevádzkovateľa, ktorý bude výrobok používať, pretože za bezpečný návrh, vyhotovenie a uvedenie na trh alebo uvedenie do prevádzky je zodpovedný príslušný hospodársky subjekt v rozsahu svojich povinností.
Tento princíp je zakotvený aj vo vyhláške Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny č. 508/2009 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s technickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustanovujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia v znení neskorších predpisov (ďalej len "vyhláška"). Hoci právny predpis vyššej sily (zákon č. 56/2018 Z.z.) deroguje právny predpis nižšej sily podľa zásady
lex superior derogat legi inferiori
, vyhláška napriek tomu ešte dodatočne zvýrazňuje vzťah k určeným výrobkom hneď na dvoch miestach. Podľa § 2 ods. 2 sa táto vyhláška
"nevzťahuje na technické zariadenia, ktoré sú určenými výrobkami, do ich uvedenia na trh alebo uvedenia do prevádzky."
Podľa § 28 ods. 1 sa požiadavky ustanovené touto vyhláškou
"neuplatnia na výrobky do ich uvedenia na trh alebo uvedenia do prevádzky, ak tieto výrobky boli vyrobené alebo uvedené na trh v niektorom členskom štáte Európskej únie alebo v Turecku, alebo boli za rovnakej podmienky uvedené na trh v niektorom zo štátov Európskeho združenia voľného obchodu, ktoré sú súčasne zmluvnou stranou dohody o Európskom hospodárskom priestore."
Konkrétnym príkladom môže byť osobný výťah, ktorý je uvedený do prevádzky postupom posudzovania zhody podľa modulu G - t.j. zhoda založená na overení jednotlivého výťahu. Tento výťah sa už následne neoveruje ­
prvou
úradnou skúškou, preto súčasťou posudzovania zhody už bola aj skúška zariadenia a kontrola samotnej montáže na mieste budúcej prevádzky.
Väzba na určené výrobky je jednoznačne definovaná aj v zákone č. 124/2006 Z.z.o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý v § 13 ods. 1 ustanovuje, že
"technická dokumentácia pracovných prostriedkov a pracovných postupov, ktoré sa používajú pri práci, musí obsahovať požiadavky podľa osobitných predpisov",
pričom poznámka priamo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.