Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Možnosť inšpektora práce ukladať opatrenia

Dátum: Rubrika: PRACOVNÉ PRÁVO

Pri výkone inšpekcie práce môže inšpektor práce vykonávať kontroly len v rámci predmetu a rozsahu inšpekcie práce, ktorý je daný platnou právnou úpravou. Predmet inšpekcie práce sa pritom vzťahuje popri kontrole právnej súladnosti priebehu pracovnoprávneho vzťahu aj na oblasť bezpečnosti práce. Pokiaľ inšpektor práce riadne ukončí výkon inšpekcie práce u kontrolovaného subjektu, uloží mu aj zodpovedajúce opatrenia. Tieto opatrenia uvedie inšpektor práce v protokole, ktorý je právne relevantným výstupom z riadne vykonanej inšpekcie práce. Uvedený protokol z inšpekcie práce musí obsahovať jednotlivé obligatórne obsahové súčasti.
Predmet inšpekcie práce podľa právnej úpravy
V súlade s § 7 ods. 3 písm. a) zákona č. 125/2006 Z.z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 125/2006 z. z.") inšpektorát práce zabezpečuje vykonávanie inšpekcie práce v rozsahu ustanovenom v § 2 ods. 1 tohto zákona, pričom ide predovšetkým o oblasti úloh dozoru nad dodržiavaním:
-
pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu a skončenie, mzdové podmienky a pracovné podmienky zamestnancov vrátane pracovných podmienok žien, mladistvých, domáckych zamestnancov, osôb so zdravotným postihnutím a osôb, ktoré nedovŕšili 15 rokov veku, a kolektívne vyjednávanie; sem spadajú napríklad zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce"), zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
-
právnych predpisov, ktoré upravujú štátnozamestnanecké vzťahy, napríklad zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
-
právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane predpisov upravujúcich faktory pracovného prostredia; sem patria podľa § 39 Zákonníka práce predpisy na ochranu života a predpisy na ochranu zdravia, hygienické a protiepidemické predpisy, technické predpisy, technické normy, dopravné predpisy, predpisy o požiarnej ochrane a predpisy o manipulácii s horľavinami, výbušninami, zbraňami, rádioaktívnymi látkami, jedmi a inými látkami škodlivými zdraviu, ak upravujú otázky týkajúce sa ochrany života a zdravia. Upozornenie: Predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú aj pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vydané zamestnávateľmi po dohode so zástupcami zamestnancov; ak k dohode nedôjde do 15 dní od predloženia návrhu, rozhodne príslušný inšpektorát práce podľa osobitného predpisu;
-
právnych predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, pričom sem patrí napríklad zákon č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 82/2005 Z.z.");
-
záväzkov, ktoré vyplývajú z kolektívnych zmlúv, pričom sem patrí napríklad zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov;
-
osobitného predpisu (týmto je zákon č. 650/2004 Z.z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) zamestnávateľom v rozsahu jeho povinností uzatvoriť zamestnávateľskú zmluvu a platiť a odvádzať príspevky na doplnkové dôchodkové sporenie za zamestnanca vykonávajúceho práce zaradené orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a za zamestnanca, ktorý vykonáva práce tanečného umelca alebo hudobného umelca, ktorý vykonáva profesiu hráča na dychový nástroj;
-
osobitného predpisu zamestnávateľom, ktorý ustanovuje povinnosti pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb, ktorým je zákon č. 351/2015 Z.z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Taktiež majú inšpektoráty práce oprávnenie na vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie uvedených právnych predpisov a za porušovanie záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv. Pri kolektívnych zmluvách je potrebné zohľadňovať aj zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.
Inšpektoráty práce taktiež majú oprávnenie na poskytovanie bezplatného poradenstva zamestnávateľom, fyzickým osobám, ktoré sú podnikateľmi, a nie sú zamestnávateľmi, a zamestnancom v rozsahu základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať právne predpisy uvedené v predchádzajúcom výpočte. Pre vymedzenie pojmu podnikateľ je potrebné obligatórne zohľadniť § 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, podľa ktorého podnikateľom podľa tohto zákona je:
-
osoba zapísaná v obchodnom registri,
-
osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
-
osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
-
fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu, a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Postup inšpektora práce pri výkone inšpekcie práce
Podľa § 10 ods. 2 zákona č. 125/2006 Z.z. má inšpektor práce v súvislosti s výkonom inšpekcie práce postavenie verejného činiteľa. V tomto ohľade je potrebné zohľadniť napríklad § 128 ods. 1 zákona č. 300/
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.