Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Aktuality

Transparentnosť informácií vykazovaných v účtovnej závierke sa posilní

Kategória: Aktuality Autor/i: TASR

Transparentnosť informácií vykazovaných v účtovnej závierke sa posilní zverejnením účtovných závierok všetkých právnických osôb vo verejnej časti Registra účtovných závierok. Vyplýva to z návrhu zákona o účtovníctve z dielne Ministerstva financií (MF) SR, ktorý v utorok schválili poslanci Národnej rady (NR) SR.

Rezort financií priblížil, že v súčasnosti do verejnej časti registra ukladajú svoje účtovné dokumenty právnické osoby podnikateľských právnych foriem a niektorých typov mimovládnych neziskových organizácií. "Mimovládne neziskové organizácie môžu ukladať účtovné závierky do registra aj v listinnej podobe. Táto možnosť spôsobuje nezanedbateľnú chybovosť pri ich spracovaní a ukladaní do registra, ako aj ukladanie nesprávnych vzorov účtovných závierok," podotklo MF v dôvodovej správe.

Navrhlo preto rozšíriť verejnú časť registra o ďalšie právne formy právnických osôb, čím by všetky právnické osoby boli zaradené do verejnej časti registra. "Ide predovšetkým o pozemkové spoločenstvá, ale aj mimovládne neziskové organizácie, ako sú občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, záujmové združenia právnických osôb a ďalšie," ozrejmilo ministerstvo. V neverejnej časti registra tak zostanú účtovné dokumenty fyzických osôb – podnikateľov a organizačných zložiek zahraničných osôb.

V záujme rozšírenia funkcionalít registra zároveň budú všetky účtovné dokumenty ukladané v elektronickej podobe. To by malo zjednodušiť postup pri ich ukladaní, ale aj odstrániť chybovosť pri neautomatizovanom spracovaní účtovných dokumentov.

"Vzhľadom na stále väčší podiel elektronických účtovných záznamov v účtovníckej praxi sú v zákone v záujme jednoznačnosti doplnené a špecifikované podmienky, ktoré je účtovná jednotka povinná dodržať pri spracovávaní týchto účtovných záznamov," konštatuje rezort financií. Ustanovenia o listinnej a elektronickej podobe účtovného záznamu sa spresnia a zjednodušia. Nanovo sa tiež ustanovia možné spôsoby transformácie účtovného záznamu pri zmene podoby účtovného záznamu.

Pozmeňujúcim návrhom, ktorý vyplynul z rokovania výborov, bola tiež upravená možnosť pri podávaní žiadosti o sprístupnenie účtovných dokumentov pre právnické osoby opatriť žiadosť nielen kvalifikovaným elektronickým podpisom, ale aj kvalifikovanou elektronickou pečaťou.

Stanoví sa súčasne aj spodná hranica výšky pokuty a pokuta voči osobe, ktorá prevezme plnenie povinností po zániku účtovnej jednotky a nesplní ich. Ustanoví sa aj absolútna suma pokuty v prípadoch, keď z rôznych dôvodov nie je možné pokutu odvodiť z celkovej sumy majetku.

Zmeny by mali pocítiť aj niektoré občianske združenia a neziskové organizácie, ktoré mali povinnosť vyhotovovať a zverejňovať výročné správy. Kým doteraz nebolo striktne dané, ako by mala výročná správa vyzerať a čo presne by mala obsahovať, po novom budú tieto pravidlá jasné zadefinované.

Dátum účinnosti novely zákona navrhol rezort financií na 1. januára 2022 tak, aby jednotlivé zmeny v zákone boli účinné od začiatku nového účtovného obdobia.

Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuality

Rozšírenie príspevkov na rekreáciu pre širší okruh zamestnancov

redakcia Národný inšpektorát práce

Zahraničná pracovná cesta a daňový bonus

Finančná správa SR

Nové výzvy trhu práce!

redakcia Aliancia sektorových rád

Plán dozornej činnosti na rok 2025: zvýšenie kvality a ochrany v sociálnych službách

redakcia Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR