Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovné situácie

Zrušenie letu – postavenie cestujúceho, zamestnanca a zamestnávateľa (1.)

Publikované: Autor/i: JUDr. et. Mgr. Jozef Toman, PhD.

V praxi sa možno v pracovnom práve stretnúť aj s interakciami dvoch právnych predpisov z úplne iných oblastí (pracovnoprávny a občianskoprávny – spotrebiteľský), pričom sú spojené spoločnou udalosťou (zrušenie letu na zahraničnej pracovnej ceste).

Situácia: Zamestnanec bol vyslaný na zahraničnú pracovnú cestu. Zamestnávateľ hradí ubytovanie, cestovné náklady (letenku, miestnu dopravu), stravné, poistenie. Zamestnancovi napr. dňa 30.7. zrušia spiatočný večerný let. Na účely tohto príkladu pôjde o pracovnú cestu, keď zamestnanec ráno odchádza na jednodňovú cestu a večer sa vracia alebo odchádza deň predtým a ďalší deň večer sa vracia – v prípade zamestnancov z Bratislavy to umožňuje prítomnosť viedenského letiska, kde viaceré linky do kľúčových miest ako napr. Brusel odchádzajú ráno a vracajú sa večer. Ide o leteckú spoločnosť z EÚ a z letiska v EÚ.

V tomto prípade zrušenie večerného letu (ak je to posledný let) znamená, že neexistuje letecká alternatíva návratu na územie SR v daný deň (ak opomenieme iné formy transportu – napr. nočný vlak). Podľa osobitného prepisu (ku ktorému sa vrátime) letecká spoločnosť zodpovedá za osud cestujúceho (neplatí to však vždy) – má povinnosť v súvislosti s ubytovaním a stravou cestujúceho.

V tomto prípade letecká spoločnosť:

-  uhradila náklady na ubytovanie, ktoré zamestnanec vynaložil (noc strávená v príslušnom hoteli v mieste odletu),

-  uhradila náklady na stravu – večera a raňajky,

-  zaplatila zamestnancovi kompenzáciu (náhradu) podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 295/91– (ďalej na účely tohto článku len „nariadenie 261/2004“) – v jednoduchších prípadoch je to 250 €,

-  zamestnancovi zabezpečila let v ďalší deň.

Zamestnávateľ, vzhľadom na to, že zahraničná pracovná cesta neskončila v očakávaný deň (30.7.), ale 31.7. musel podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách zamestnancovi uhradiť stravné  za ďalší deň – podľa príslušnej krajiny (spravidla 45 €/deň  – napr. SRN, Belgicko) a príslušného časového pásma (z hľadiska dĺžky zahraničnej pracovnej cesty v kalendárny deň).

Pre zamestnávateľa tu vzniklo niekoľko otázok:

1. môže zamestnávateľ zohľadniť leteckou spoločnosťou uhradenú stravu vo výške stravného, ktoré zamestnancovi patrí za dni 30.7. a 31.7., t. j. krátiť ho?

2. komu patrí kompenzácia 250 € od leteckej spoločnosti, vzhľadom na to, že letenku hradil zamestnávateľ a nie zamestnanec?

3. môže si zamestnávateľ započítať škodu, ktorá mu vznikla (vyššie náklady) voči kompenzácii 250 € vyplatenej cestujúcemu zamestnancovi (napr. z dôvodu vzniku škody)?

4. môže si zamestnávateľ uplatniť škodu (zvýšené náklady) voči leteckej spoločnosti?

Uvedené otázky umožňujú vysvetliť aj niekoľko právnych inštitútov pracovného práva.

Práva cestujúcich – zamestnancov a ich zamestnávateľov v leteckej preprave

V leteckej doprave sa upravuje ochrana slabšej strany spotrebiteľa – cestujúceho. Cieľom tohto článku nie je až tak analyzovať, aké právo má cestujúci (prepravovaná osoba) z hľadiska svojich práv voči leteckej spoločnosti, ale zamerať sa na pracovnoprávne súvislosti spojené so zrušením letu cestujúceho zamestnanca.

Práva cestujúcich upravuje nariadenie 261/2004. [1] Nejde však o jediný predpis – platí aj tzv. Dohovor o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu (tzv. Montrealsky dohovor) [2] Riešia sa tam otázky vo vzťahu k strate batožiny, nehodám, omeškaniu a pod.

Pre bližšie informácie o ich vzťahu, aplikácii je potrebné pozrieť si príslušné články z daného odvetvia (nápomocné môže byť aj ďalej uvedené výkladové usmernenie Európskej komisie k nariadeniu 261/2004). V analyzovanom prípade bol ustálený stav, t. j. letecká spoločnosť z EÚ nerozporovala svoju povinnosť a zamestnancovi vyplatila kompenzáciu (250 €) a náklady na ubytovanie a stravu podľa nariadenia 261/2004. K samotnému nariadeniu 261/2004 však existuje celý rad súdnych sporov pred Súdnym dvorom EÚ, keď letecká spoločnosť odmietla plniť (to však nie je predmetom článku).

Povaha kompenzácie podľa nariadenia 261/2004

Základnou otázkou, ktorú si zamestnávateľ kládol je otázka súvisiaca s tým, komu patrí kompenzácia podľa nariadenia 261/2004 – zamestnancovi (ako cestujúcemu) alebo zamestnávateľovi ako osobe, ktorá letenku zakúpila.

Nariadenie 261/2004 (t. j. ide o právny predpis EÚ, ktorý je priamo účinný na území SR) v čl. 1 upravuje svoj predmet: Toto nariadenie za podmienok špecifikovaných nižšie ustanovuje minimálne práva cestujúcich, keď:

a) im bol proti ich vôli odmietnutý nástup do lietadla,

b) bol ich let zrušený,

c) ich let má meškanie.

V čl. 1 nariadenia 261/2004 je teda uvedené, že ide o práva cestujúcich.  Ide teda o prepravovanú osobu, čo môže byť osoba, ktorá cestuje za pracovným účelom (zamestnanec, SZČO, právnik a pod.) alebo súkromne (na dovolenku).

Na tomto mieste si pomôžeme závermi aj od iných odborníkov (keďže autor článku sa venuje primárne pracovnému právu). [3]

„Nařízení č. 261/2004 pojem „cestující“ nijak nedefinuje.

Cestující je nicméně definovány Nařízení č. 785/2004, podle něhož je „cestujícím" osoba, která se účastní letu se souhlasem leteckého dopravce, přičemž za cestující nej sou považováni členové posádky letadla, kteří jsou ve službě (čl. 3 písm. g) Nařízení č. 785/2004). Tato definice cestujícího je analogicky použitelná i pro Nařízení č. 261/2004.

Vedle toho podle SD EU, který se v rozsudku ve věci Wucher Helicopter GmbH, Euro-Aviation Versicherungs AG proti Fridolínu Santerovi zabýval vztahem mezi definicí cestujícího v Nařízení č. 785/2004 a Montrealské úmluvě, navíc „osoba, která spadá pod pojem , cestující' ve smyslu čl. 3 písm. g) nařízení č. 785/2004, spadá rovněž pod pojem cestující' ve smyslu článku 17 této úmluvy, pokud byla přepravena na základě ,přepravní smlouvy' ve smyslu článku 3 uvedené úmluvy" (bod 42 rozsudku Soudního dvora ze dne 26. února 2015. Věc C-6/14. Wucher Helicopter GmbH, Euro-Aviation Versicherungs A G proti Fridolínu Santerovi. In: EUR-Lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie [cit. 23.04.2018].).

Za „cestujícího“ bude nutné považovat také zaměstnance, který byl vyslán zaměstnavatelem, jenž uzavřel přepravní smlouvu, na služební cestu (bod 52 rozsudku Soudního dvora ze dne 17. února 2016. Věc 429/14. Air Baltic Corporation AS proti Lietuvos Respublikos specialiuji} tyrimi} tarnyba. In: EUR-Lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie [cit. 23.04.2018].).

Vyjdeme-li pak z teorie, bude možné za „cestujícího“ považovat jakoukoliv osobu, která je nebo má být přepravována leteckým dopravcem, a to bez ohledu na důvod a účel přepravy a bez ohledu na to, kdo za přepravu zaplatil nebo učinil příslušnou rezervaci (srov. COLANGELO; ZENO-ZENCOVICH, op. cit., s. 132).“

Z uvedeného vyplýva, že oprávnenou osobou je cestujúci, a teda zamestnanec a nie zamestnávateľ, keďže účelom kompenzácie (čl. 7) je kompenzovanie problémov, ktoré vznikli cestujúcemu, napr. že strávi na letisku niekoľko hodín, musí neplánovane prespať na inom mieste a pod.

Príklad: Zamestnanec a zamestnávateľ sa v pracovnej zmluve dohodli, že kompenzáciu podľa nariadenia 261/2004 zamestnanec prevedie zamestnávateľovi.

Možno sa domnievať, že v kontexte pracovného práva SR by takéto dojednanie bolo neplatné a v rozpore napr. s § 1 ods. 6 Zákonníka práce, podľa ktorého „V pracovnoprávnych vzťahoch možno upraviť podmienky zamestnania a pracovné podmienky zamestnanca výhodnejšie ako to upravuje tento zákon alebo iný pracovnoprávny predpis, ak to tento zákon alebo iný pracovnoprávny predpis výslovne nezakazuje alebo ak z povahy ich ustanovení nevyplýva, že sa od nich nemožno odchýliť.“ a s § 17 ods. 1 Zákonníka práce, podľa ktorého „Právny úkon, ktorým sa zamestnanec vopred vzdáva svojich práv, je neplatný.“. Je potrebné však zároveň uviesť, že vyplatená kompenzácia je plnenie nepracovnoprávnej povahy – ide o plnenie v medziach určitej zodpovednosti za škodu (odškodnenie) v kontexte občianskoprávnych vzťahov (práva spotrebiteľa) – samotné nariadenie 261/2004 uvádza v bode 1 zdôvodnenia aj nasledujúce: „konanie spoločenstva v oblasti leteckej dopravy by sa malo, okrem iných vecí, zamerať na zabezpečenie vysokej úrovne ochrany cestujúcich; okrem toho by sa mal vo všeobecnosti brať plný zreteľ na požiadavky ochrany spotrebiteľa;“. Bolo by teda otázne, na základe akého právneho titulu by toto plnenie cestujúci prenášal ako zamestnanec na zamestnávateľa. Takýto prenos by sa javil ako bezdôvodné obohatenie na strane zamestnávateľa – plnenie bez právneho dôvodu (§ 222 ods. 2 Zákonníka práce – „majetkový prospech získaný plnením bez právneho dôvodu“).

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Fyzický útok na zamestnanca ako pracovný úraz? N

Publikované:

V praxi sa objavujú spory ohľadom zodpovednosti za škodu zamestnávateľa za pracovný úraz zamestnanca, ktorý nevznikne pri samotnom výkone práce a nevznikne činnosťou zamestnanca, ale činnosťou (konaním inej osoby) v podobe fyzického násilia/útoku na zamestnanca, ktorý má dopad na jeho zdravie. Otázka posudzovania takejto situácie nie je nová, ale bola riešená aj v minulosti (NS ČSR Cpj 37/74 (Rc 11/1976): „Dojde-li k úrazu pracovníka při plnění pracovních úkolů například tak, že je napaden jiným pracovníkem nebo osobou, která v organizaci nepracuje, jde o pracovní úraz, neboť při posuzování objektivní odpovědnosti organizace za pracovní úraz je rozhodující, že mu škoda vznikla při plnění pracovních úkolů, a nikoli okolnost, kdo je původcem škody)“, avšak posudzovanie konkrétnej situácie sa deje vždy v konkrétnom prípade a NS SR sa touto otázkou zaoberal aj v ostatnej dobe.

Práca na živnosť počas práceneschopnosti zamestnanca N

Publikované:

V škole máme ekonóma, ktorý je PN a (dlho bude), je u nás zamestnaný na trvalý pracovný pomer a zároveň je aj SZČO. Môže vykonávať ekonomickú činnosť, keď je na PN a faktúrovať si to?

(NE)Oprávnenia prokuristu v pracovnoprávnych vzťahoch N

Publikované:

Vo svete podnikania je pomerne bežné, že za podnikateľa koná jeho prokurista. Tým môže byť len fyzická osoba, ktorá je udelením prokúry splnomocnená na všetky právne úkony, ku ktorým pri prevádzke podniku dochádza. A to aj v prípadoch, keď sa na tieto úkony vyžaduje osobitné plnomocenstvo. Takto vymedzuje prokúru Obchodný zákonník.

Práva subjektu, ktorý prijal dodávku práce osoby nelegálne zamestnávanej, voči inšpekcii práce v konaní o uložení pokuty (právo na spravodlivý proces) N

Publikované:

Na konci roka 2024 Najvyšší správny súd SR (Zbierka stanovísk a rozhodnutí Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky 3/2024, ročník: III.) publikoval niekoľko rozhodnutí, ktoré priamo súvisia s pracovným právom. Ide aj o rozhodnutie 88/2024 ZNSS založené na rozsudku Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 7 Ssk 26/2023 z 26. júna 2024, ktorý sa týka otázky subjektu, ktorý prijal prácu fyzickej osoby, ktorá je nelegálne zamestnávateľom dodávateľom práce/služby podľa § 7b ods. 5 písm. b) zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a jeho postavení v konaní – napríklad možnosť namietania toho, čo poskytovateľ práce/služby nenamietal.

Skúšobná doba a počítanie času – judikát Najvyššieho súdu SR - R 66/2024 N

Publikované:

Na konci roka 2024 Najvyšší súd SR (Zbierka stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky 6/2024) publikoval niekoľko rozhodnutí, ktoré sa týkajú pracovného práva alebo s ním priamo súvisia. Medzi nimi je aj judikát R 66/2024 založený nauznesení Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 15. augusta 2024, sp. zn. 6CdoPr/11/2023, ktoré sa týka § 45 Zákonníka práce – trvania skúšobnej doby.