Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovné situácie

Monitoring zamestnancov z hľadiska rozhodovacej praxe

Publikované: Autor/i: Mgr. Ján Ščerba, advokátsky koncipient, Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s.r.o. , Mgr. Jana Sapáková, LL.M. Eur., partner, Eversheds Sutherland, advokátska kancelária, s. r. o.

Monitorovanie a kontrola zamestnancov je inštitútom presahujúcim pracovné právo. Aj keď je možné zákonne vykonať činnosti monitoringu na pracovisku, z pohľadu zamestnávateľa je potrebné dodržať zákonom ustanovené podmienky a objektívne zvážiť primeranosť takýchto opatrení. V opačnom prípade je zamestnávateľ vystavený riziku pracovnoprávneho sporu, pokuty zo strany Úradu na ochranu osobných údajov, pokuty zo strany inšpekcie práce a v neposlednom rade aj riziku zlej obchodnej povesti.

Rozhodovacia prax slovenských súdov a iných štátnych orgánov je rôzna, avšak už viacero zamestnávateľov doplatilo na to, že monitoring a kontrolu zamestnancov vykonávali v rozpore so zákonom.

Pre úplnosť uvádzame, že monitoring ako pojem treba chápať čo možno najširšie. Môžu sem spadať činnosti ako napríklad nahrávanie kamerových záznamov, lokalizovanie zamestnanca prostredníctvom GPS zariadenia alebo SIM karty či sledovanie aktivity zamestnanca na pracovnom počítači. Okrem toho zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) výslovne uvádza aj záznam telefonických hovorov či kontrolu e-mailovej komunikácie zamestnanca.[1]

Judikatúra súdov vo vzťahu k monitoringu

V rámci pracovnoprávnych sporov, napríklad o neplatnosť výpovede či neplatnosť okamžitého skončenia pracovného pomeru, častokrát žalobcovia argumentujú porušením § 13 ods. 4 Zákonníka práce. V praxi sa preto vyskytujú rozhodnutia, v ktorých sa súdy museli vysporiadať aj s otázkou porušovania tohto ustanovenia.

1.           Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR

Najvyšší súd SR (ďalej len „NS SR“) sa v roku 2016 zaoberal otázkou prípustnosti dôkazu v konaní o neplatnosť okamžitého štátnozamestnaneckého pomeru, ktorým je záznam súkromnej elektronickej pošty prijímanej a odosielanej z pracovného počítača.[2] Aj keď sa spor týkal štátnozamestnaneckého pomeru, na ktorý sa primárne vzťahuje Zákon o štátnej službe (ďalej len „Zákon o štátnej službe“)[3], NS SR sa  zaoberal otázkou prípustnosti e-mailovej komunikácie zo služobného e-mailu na iné ako služobné účely, a to aj v kontexte § 13 ods. 4 Zákonníka práce.

NS SR ako dovolací súd dospel k záveru, že zamestnávateľ je oprávnený skúmať súkromnú korešpondenciu zamestnanca, avšak toto právo nie je absolútne. Pri monitorovaní e-mailovej komunikácie zamestnávateľom musí byť dodržaná náležitá miera tohto zásahu, ako aj princípy legality (zákonnosti), legitimity a proporcionality.

NS SR v rozhodnutí vychádza z presvedčenia, že súkromie zamestnanca ako fyzickej osoby je pri plnení pracovných úloh obmedzené na úkor práv zamestnávateľa. Na pracovisku dochádza k stretu práva zamestnanca na ochranu súkromia s právom zamestnávateľa poznať, či zamestnanec plní pracovné úlohy, prípadne či dodržiava zákazy stanovené zamestnávateľom alebo právnymi predpismi. Zároveň, ak v rámci takejto kontroly zamestnávateľ zistí neplnenie pracovných úloh alebo nedodržiavanie zákazov, musí mať právo získať o tom dôkaz.

Okrem toho sa NS SR v odôvodnení rozhodnutia opiera aj o rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“), ktorým tento súd vyslovil názor, že monitorovanie elektronickej komunikácie zamestnanca je v zásade možné. Je však potrebné dodržať určité kritéria na to, aby monitorovanie zamestnanca bolo zákonné.[4]  

Zásah do súkromia zamestnanca je v takom prípade vedľajším (sekundárnym) poznatkom z kontrolnej aktivity zamestnávateľa. Pre úplnosť je potrebné dodať, že NS SR bral do úvahy aj rozsah, v akom bola korešpondencia kontrolovaná. Služobný úrad (ako zamestnávateľ) sa v tomto prípade oboznámil a skúmal len časť e-mailovej komunikácie, a to na základe vonkajšieho podnetu od adresáta predmetných e-mailov. NS SR výslovne uvádza, že zamestnávateľ sústavne a priebežne nemonitoroval celú komunikáciu a zameral sa len na jej konkrétnu časť a konštatoval, že monitorovanie zamestnanca bolo rozsahovo obmedzené a primerané dôvodovom, ktoré zamestnávateľa k tomu viedli.

Podľa záverov NS SR v tomto rozhodnutí je teda možné kontrolovať e-mailovú komunikáciu zamestnanca odosielanú a prijímanú na pracovný alebo služobný e-mail. Pri takomto monitorovaní však zamestnávateľ musí náležite vyhodnotiť, či je takýto zásah do súkromia vhodný, primeraný a odôvodnený a zároveň dodržať aj nevyhnutný rozsah kontroly. V prípade pracovnoprávneho sporu je možné pri dodržaní uvedených pravidiel použiť získané záznamy ako zákonný dôkaz, ktorý slúži v prospech zamestnávateľa.

 2.           Rozhodnutie Ústavného súdu SR

Pravidlá judikované NS SR vo vyššie uvedenom prípade potvrdil aj Ústavný súd SR (ďalej ako „ÚS SR“). Zamestnanec, v ktorého neprospech NS SR rozhodol, podal sťažnosť na ÚS SR, ktorou namietal

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Adresa na doručovanie písomností v čase dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca N

Publikované:

Najvyšší súd Slovenskej republiky dňa 28. mája 2024 vydal rozsudok, sp. zn. 4CdoPr/5/2023, v ktorom sa zaoberal otázkou, či je zamestnávateľ povinný doručovať písomnosť týkajúcu sa skončenia pracovného pomeru na adresu, ktorú zamestnankyňa uviedla v potvrdení o dočasnej pracovnej neschopnosti. Táto adresa, na ktorej sa počas práceneschopnosti zdržiavala a ktorú uviedla v potvrdení o dočasnej pracovnej neschopnosti, bola odlišná od jej adresy trvalého pobytu, ktorú v minulosti nahlásila zamestnávateľovi.

Podpora zamestnávateľom v čase skrátenej práce N

Publikované:

Podpora v čase skrátenej práce je nárokovou finančnou pomocou, ktorá je určená zamestnávateľom v prípadoch, keď došlo k obmedzeniu ich činnosti vplyvom vonkajšieho faktora. Táto podpora má za cieľ pomôcť zamestnávateľom pokryť čiastočné náklady na náhradu mzdy pre zamestnancov.

Podstatné zásady platné v pracovnom práve N

Publikované:

Pri výkone závislej práce zamestnancom sa uplatňujú určité základné zásady dané platnou právnou úpravou. Pritom môže ísť napríklad o základnú zásadu rovnakého zaobchádzania, ktorá si vyžaduje rovnaký prístup k zamestnancom a týka sa aj odmeňovania. Jednotlivé zásady pracovného práva sa týkajú aj vytvárania uspokojivého pracovného prostredia pre výkon závislej práce. Taktiež zásady pracovného práva požadujú vytváranie špecifických pracovných podmienok pre určité kategórie zamestnancov, akými sú napríklad tehotné ženy pracujúce v pracovnom pomere. Uvedené, vybrané základné zásady pracovného práva ustanovuje v čl. 1 až 11 zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákonník práce“) v časti „Základné zásady“, a to kogentnou právnou úpravou, ktorá musí byť bezvýhradne rešpektovaná.

Nárok na rekondičný pobyt – diskriminácia z dôvodu materstva N

Publikované:

Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len „NS SR“) sa (uznesenie 2Cdo/99/2022 z 18. decembra 2024) zaoberal otázkou porušenia zásady rovnakého zaobchádzania a diskriminácie v pracovnoprávnom vzťahu v prípade rekondičného pobytu podľa § 11 zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o BOZP“) z dôvodu tehotenstva a materstva (čerpania materskej dovolenky, a teda neprítomnosti v práci a dopadov na nárok na rekondičný pobyt).

Možnosti zamestnanca podať podnet inšpektorátu práce N

Publikované:

Pokiaľ zamestnanec zastáva názor, že sú porušované predpisy bezpečnosti práce, môže podať podnet inšpektorátu práce. Pritom inšpektoráty práce poskytujú zamestnancom ochranu práv a oprávnených záujmov v rozsahu predmetu inšpekcie práce, ktorú majú inšpektoráty práce dané právnou úpravou. V súvislosti s uvedeným musí sám zamestnanec vyhodnotiť situáciu u zamestnávateľa a posúdiť, či využije svoju možnosť podať podnet inšpektorátu práce. Právna úprava však počíta s možnosťou, že sa zamestnanec najprv pokúsi riešiť nevyhovujúcu situáciu so zamestnávateľom a oznámi mu nedostatky, ktoré u zamestnávateľa vznikli. Pri podávaní podnetu inšpektorátu práce zamestnanec opíše skutkový stav a konanie zamestnávateľa, z ktorého vyplýva porušenie predpisov bezpečnosti práce, či iných právnych predpisov v danom prípade. V uvedenom článku bude venovaná pozornosť prípadom, kedy môže zamestnanec podať právne relevantný podnet na inšpektorát práce pre porušovanie pracovnoprávnych predpisov a právnych predpisov bezpečnosti práce.