Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Pracovno-
právne
vzťahy

ZMENY ZÁKONNÍKA PRÁCE V RÁMCI BOJA PROTI VÍRUSOVÉMU OCHORENIU COVID-19

Kategória: Legislatívne zmeny Autor/i: HAVEL & PARTNERS

Dňa 4. 4. 2020 nadobudol účinnosť vládny návrh, ktorým sa zmenil Zákonník práce. Súčasne od dnes, 6. 4. 2020 budú môcť zamestnávatelia požiadať o príspevky na podporu udržania pracovných miest. O všetkých aktuálnych zmenách sa dočítate nižšie v našom prehľade.

NARIADENÝ A OZNÁMENÝ HOME OFFICE

Doteraz mohol zamestnanec  aj mimo pracoviska na, tzv. home office len ak mal súhlas zamestnávateľa, alebo ak sa na tom obaja dohodli.  

Po novom môže zamestnávateľ sám nariadiť zamestnancovi home office v jeho domácnosti. Nerešpektovanie tohto príkazu zamestnávateľa by mohlo zakladať zodpovednosť zamestnanca podľa Zákonníka práce.

Zároveň sa zavádza aj právo samotného zamestnanca na home office v jeho domácnosti. Aj keď znenie novely explicitne neuvádza, že zamestnanec iba oznámi zamestnávateľovi home office, zákon to ani nevylučuje. Právo zamestnanca pracovať z domu je však obmedzené tým, že zamestnanec sa môže domáhať home office len ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú výkon práce z domácnosti.

Zamestnanec teda nebude môcť odísť na home office ak ho zamestnávateľ napríklad bude nevyhnutne potrebovať na pracovisku.

V prípade rozporu bude na zamestnávateľovi, aby preukázal také prevádzkové dôvody, ktoré by si vyžadovali prítomnosť zamestnanca. Tieto dôvody musia byť vážne a súvisieť s prevádzkou. Posúdenie miery závažnosti týchto dôvodov bude závisieť od konkrétneho prípadu.     

Aj pri týchto zmenách stále platí, že vykonávanie práce z domácnosti musí umožňovať samotný druh práce, ktorú zamestnanec vykonáva.   

PRUŽNEJŠIE ROZVRHOVANIE PRÁCE A DOVOLENKY - SKRÁTENIE LEHÔT

Potreba pružne reagovať na rýchly vývoj situácie zamestnávateľmi sa prejavila aj pri skrátení niektorých lehôt.

Rozvrhnutie pracovného času môžu zamestnávatelia oznamovať zamestnancom 2 dni vopred, a to namiesto doterajších 7 dní. Zamestnávateľ sa so zamestnancom bude môcť dohodnúť aj na kratšej dobe. Zamestnávateľ sa tak bude vedieť lepšie prispôsobiť aktuálnym potrebám.

Pripomíname, že zmena rozvrhu práce neznamená skrátenie pracovného čas

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.