Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Od priemyslu 4.0 k priemyslu 5.0

Dátum: Rubrika: DO POZORNOSTI

Len nedávno sa spoločnosť a priemysel zaoberali princípmi a stratégiou Priemysel 4.0 (Industry 4.0), a už tu prebieha Priemysel 5.0. (Industry 5.0.). Stratégia Priemysel 5.0 predstavuje zásadný posun v prístupe k priemyselnej výrobe, ktorý kladie dôraz na spoluprácu medzi človekom a technológiami, udržateľnosť a odolnosť podnikov. Tento nový model prináša nielen technologické inovácie, ale aj nové výzvy v oblasti bezpečnosti práce, pracovného prostredia a spolupráce človeka s umelou inteligenciou. Predkladaný príspevok sa zaoberá porovnaním oboch stratégií a novými výzvami, ktoré prináša stratégia Priemysel 5.0. všeobecne, ale aj so zameraním na bezpečnosť práce.
Charakteristika stratégií Priemysel 4.0 a Priemysel 5.0 - porovnanie
Po 10 rokoch existencie pojmu
Industry 4.0
vydala Európska komisia oficiálny dokument o
Industry 5.0.
(2021). Uvádza sa v ňom, že základný rozdiel medzi nimi vyplýva z toho, čím sú hnané, riadené.
Industry 4.0 
je hnaný technológiami
(technology-driven)
a
Industry 5.0
hodnotami
(value-driven)
. Koexistencia týchto dvoch časovo veľmi blízkych (r)evolúcií zákonite vyvoláva otázky a diskusie k ich koncepcii, vnímaniu a dosahu z rôznych pohľadov.
Priemysel 4.0
Termín
"Industry 4.0" 
(štvrtá priemyselná revolúcia) vznikol najmä ako súčasť nemeckej stratégie pre digitalizáciu výroby. Hlavnými prvkami boli prepojenie výrobných systémov, digitálne/fyzické systémy
(cyber-physical systems)
, veľké množstvo dát
(big data)
, IoT (internet vecí), robotika, automatizácia. Cieľmi bolo zvýšiť efektivitu, pružnosť, individualizáciu výroby, lepšiu integráciu vertikálnych aj horizontálnych hodnôt a reťazcov. Stratégiu možno zhrnúť takto: "
smart factory"
, digitalizované procesy, automatizácia, prepojenie výroby a podnikových dátových systémov.
Hlavnými výzvami Industry 
4.0 
boli:
-
implementácia nie je jednoduchá - potreba veľkých investícií, zmeny procesov, nových zručností;
-
infraštruktúra, dátová integrácia, kyberbezpečnosť - to sú dôležité aspekty;
-
zameranie prevažne na technologické aspekty (automatizácia, dátové riadenie) - menej na ľudí či spoločenské aspekty.
Priemysel 4.0 sa opieral o niekoľko základných technologických konceptov, ktoré boli pre neho charakteristické.
Boli to najmä:
-
CPS (kyberfyzikálne systémy) - monitorujú fyzikálne procesy, vytvárajú virtuálne kópie a realizujú decentralizované riešenia vrátane decentralizovaného riadenia.
-
IoT (internet vecí) - umožňuje vzájomnú spoluprácu medzi subsystémami a ich spoluprácu s človekom.
-
IoS (internet služieb) - ponúka najrôznejšie služby vnútri výroby, podniku, organizácie aj naprieč organizáciami.
-
Big Data, cloud
- umožňujú zber dát, ukladanie a analytické spracovanie rozsiahlych súborov dát.
Základné princípy, ktoré by mali zabezpečovať tieto úlohy:
-
interoperabilita - schopnosť kyber-fyzikálnych systémov, ľudí a všetkých komponentov inteligentných tovární spolu komunikovať prostredníctvom internetu vecí a internetu služieb;
-
virtualizácia - schopnosť prepojenia fyzických systémov s virtuálnymi modelmi a simulačnými nástrojmi (napr. aj digitálne dvojča -
digital twin
);
-
decentralizácia - rozhodovanie a riadenie prebieha autonómne a paralelne v jednotlivých systémoch (
cloud computing
, ale aj výpočty na hrane siete -
edge computing
);
-
práca v reálnom čase - dodržanie požiadavky reálneho času je kľúčovou podmienkou ľubovoľnej komunikácie, rozhodovania a riadenia v systémoch reálneho sveta;
-
orientácia na služby - preferencia výpočtovej filozofie typu ponúkanie a využívanie štandardných služieb; vedie smerom na architektúry typu SoA (servisne orientované architektúry);
-
modularita a rekonfigurovateľnosť - systémy by mali byť maximálne modulárne a schopné autonómnej rekonfigurácie na základe automatického rozpoznania situácie.
Cieľom spomenutých konceptov a princípov mala byť zvýšená produktivita, masová prispôsobiteľnosť, zvýšená rýchlosť vývoja, zvýšená kvalita produktov aj produktivity samotnej. Zároveň by mali byť zákazníci viac zapojení do procesu návrhu, výroby a distribúcie produktu.
Postupný prechod na Priemysel 5.0/Industry 5.0
V poslednom období svet čelí výzvam ako klimatická zmena, nedostatok zdrojov, rastúce očakávania spoločnosti voči zodpovednosti priemyslu, Priemysel 5.0 reaguje práve na tieto výzvy. Organizácie, ktoré sa sústreďujú len na automatizáciu a efektivitu
(Industry 4.0)
, môžu naraziť na limity, napríklad ak ľudský kapitál, zamestnanci, spoločenské očakávania či environmentálne obmedzenia nenadviažu na digitálnu transformáciu. Pre firmy tento posun z
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.