Vyhľadávanie v personalistike
Persona-
listika
Jedna pracovná zmluva na dve pracovné pozície?
Kategória: Riadenie ľudských zdrojov Autor/i: Mgr. Martin Fidrik
Nie je výnimočné, že zamestnávateľ potrebuje jedného zamestnanca na dve rôzne pracovné pozície. Napríklad účtovníčku, ktorá má zároveň na starosti aj personalistiku. Prirodzene preto vzniká otázka, či sa to dá pokryť jednou pracovnou zmluvou.
Zákonník práce to výslovne nezakazuje
Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že ide o jednoduché a elegantné riešenie. Realita je však komplikovanejšia. Áno, dá sa to. V jednej zmluve možno vymedziť dve rôzne pracovné pozície – každú s vlastným rozsahom práce, pracovným časom či mzdou. Takéto riešenie ale podľa nás nie je optimálne. V pracovnej zmluve by muselo byť jasne rozlíšené, ktoré ustanovenia sa vzťahujú na jednu či druhú pracovnú pozíciu. Napríklad pracovný čas, výška mzdy, miesto výkonu práce. Pri súbehu pracovných pomerov u toho istého zamestnávateľa je potrebné dôkladne nastaviť pracovný čas zamestnanca. A to tak, aby bola zachovaná doba odpočinku zamestnanca v súlade so Zákonníkom práce.
Ak má zamestnanec uzavretých niekoľko pracovných zmlúv s tým istým zamestnávateľom, denný odpočinok sa uplatňuje spoločne na všetky zmluvy. Pracovný čas sa teda na účely denného odpočinku sčítava. Zamestnávateľ teda nemôže obísť povinnosť zabezpečiť minimálny denný odpočinok tým, že rozdelí pracovný čas medzi dve pracovné zmluvy. Problém nastáva aj pri zmenách zmluvy. Ak by chcel zamestnávateľ skončiť len jeden z týchto dvoch pracovných pomerov, musel by vo výpovedi presne špecifikovať, ktorej pozície sa výpoveď týka.
Rovnako by bolo potrebné vopred dôsledne vyhodnotiť, či sú splnené všetky zákonné podmienky len v súvislosti s jednou pozíciou. Chyby a nedôslednosť v takýchto prípadoch často vedú k súdnym sporom. Z praktickej skúsenosti s úradmi vieme, že môžu mať problém správne vyhodnotiť zmluvu, v ktorej sa súbežne upravujú dve rôzne pracovné pozície. Takéto riešenie nie je štandardné, preto môže nastať zbytočný administratívny problém alebo neochota akceptovať stav, ktorý je právne v poriadku, ale úradu neznámy. Z nášho pohľadu sú dve samostatné zmluvy jednoduchšie a bezpečnejšie riešenie.
Každý pracovný pomer má svoje vlastné pravidlá, ktoré sa dajú jasne a prehľadne upraviť. V prípade potreby ukončenia jedného z nich nevznikajú pochybnosti. Navyše, aj komunikácia s úradmi je potom jednoduchšia. Preto personalistom a zamestnávateľom odporúčame – ak chcete so zamestnancom uzatvoriť dva pracovné pomery, urobte to dvomi oddelenými zmluvami. Ale nezabudnite pritom počítať aj s pravidlami o pracovnom čase a odpočinku.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Kategórie
