Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Faktory pracovného prostredia a poľnohospodárstvo

Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE Zo seriálu: Bezpečnostní technici - legislatívne zmeny od 1. januára 2023

V predchádzajúcich vydaniach časopisu sme v súvislosti s novelou zákona č. 114/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o BOZP“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, uviedli ostatné otázky zo všeobecného prehľadu, zo strojárenstva a lesníctva zo série testových otázok k písomnej skúške bezpečnostných technikov na Národnom inšpektoráte práce. V tomto čísle by sme radi pokračovali uvedením otázok z faktorov pracovného prostredia a poľnohospodárstva.

* TESTOVÉ OTÁZKY K PÍSOMNEJ SKÚŠKE BEZPEČNOSTNÝCH TECHNIKOV NA NÁRODNOM INŠPEKTORÁTE PRÁCE *

TESTOVÉ OTÁZKY K PÍSOMNEJ SKÚŠKE BEZPEČNOSTNÝCH TECHNIKOV NA NÁRODNOM INŠPEKTORÁTE PRÁCE
1. Biologické faktory sa na základe miery rizika infekcie u ľudí rozdeľujú na:
a)
  1. biologické faktory 1., 2., 3. a 4. skupiny;
  2. biologické faktory 1., 2. a 3. skupiny;
  3. biologické faktory 1., 2., 3., 4. a 5. skupiny.
2. Ak ide o prácu zaradenú do štvrtej kategórie:
d)
  1. môže ju zamestnanec vykonávať len výnimočne na obdobie max. 3 roky;
  2. môže ju zamestnanec vykonávať len výnimočne a na časovo obmedzený čas, najviac na jeden rok;
  3. nemôže ju zamestnanec vykonávať.
3. Rizikové práce:
g)
  1. sú výhradne zaradené práce štvrtej kategórie, pričom o zaradení pracovných činností do štvrtej kategórie rozhoduje príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva na základe návrhu zamestnávateľa, fyzickej osoby - podnikateľa, ktorý nezamestnáva iné fyzické osoby, alebo z vlastného podnetu;
  2. sú práce zaradené do tretej alebo štvrtej kategórie, napríklad práce, pri ktorých nie je expozícia zamestnanca faktorom práce a pracovného prostredia znížená technickými opatreniami na úroveň ustanoveného limitu a na zníženie rizika je potrebné vykonať organizačné opatrenia a iné špecifické ochranné opatrenia vrátane použitia osobných ochranných pracovných prostriedkov. O zaradení rozhoduje príslušný orgán verejného zdravotníctva na základe návrhu zamestnávateľa, fyzickej osoby - podnikate­ľa, ktorý nezamestnáva iné fyzické osoby, alebo z vlastného podnetu;
  3. sú práce zaradené do tretej a štvrtej kategórie ako napríklad práce, pri ktorých faktory práce neprekračujú limity ustanovené osobitnými predpismi o zaradení práce do tretej alebo štvrtej kategórie. O zaradení rozhoduje príslušný orgán verejného zdravotníctva na základe návrhu zamestnávateľa, fyzickej osoby - podnikateľa, ktorý nezamestnáva iné fyzické osoby, alebo z vlastného podnetu.
4. Návrhy na zaradenie pracovnej činnosti do rizikových prác predkladá:
j)
  1. regionálnemu úradu verejného zdravotníctva zamestnávateľ alebo fyzická osoba -podnikateľ, ktorý nezamestnáva iné fyzické osoby, alebo z vlastného podnetu;
  2. regionálnemu úradu verejného zdravotníctva inšpektorát práce;
  3. zamestnávateľovi regionálny úrad verejného zdravotníctva výhradne na základe vlastného podnetu.
5. Lekárska preventívna prehliadka vo vzťahu k práci sa vykonáva:
m)
  1. pred nástupom do práce a pri skončení pracovného pomeru;
  2. pred nástupom do práce, v súvislosti s výkonom rizikovej práce, pred zmenou pracovného zaradenia, ak dochádza k preloženiu na rizikové pracovisko a pri skončení pracovného pomeru na rizikovom pracovisku;
  3. pred uzatvorením pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, alebo pred začatím výkonu práce fyzickej osoby - podnikateľa, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby, v súvislosti s výkonom práce, pred zmenou pracovného zaradenia, pri skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, alebo pri skončení výkonu práce fyzickej osoby - podnikateľa, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby, zo zdravotných dôvodov, po skončení pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, ak o to zamestnanec požiada pracovného vzťahu, ak o to zamestnanec požiada.
6. Každý, kto používa alebo prevádzkuje zdroje hluku, infrazvuku alebo vibrácií, je povinný:
p)
  1. zabezpečiť ich meranie, keď sa domnieva, že sú prekročené expozičné limity;
  2. zabezpečiť ich objektivizáciu a hodnotenie;
  3. prerokovať zdroj nebezpečných faktorov so zástupcami zamestnancov.
7. Odborná spôsobilosť na vykonávanie činnosti súvisiacich s chemickými faktormi sa preukazuje osvedčením o odbornej spôsobilosti. Pre ktoré činnosti, respektíve osoby sa toto osvedčenie vyžaduje?
s)
  1. na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a toxickými látkami a prípravkami, na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie, na použitie a na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie;
  2. na prácu s veľmi toxickými látkami a zmesami a toxickými látkami a prípravkami, na prácu s prípravkami na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie. Na prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie sa osvedčenie nevyžaduje;
  3. na odborné využitie veľmi toxických látok a zmesí, dezinfekčných prípravkov na profesionálne použitie alebo prípravkov na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie pre fyzickú osobu - podnikateľa a vedúceho zamestnanca.
8. Kto vydáva osvedčenie o odbornej spôsobilosti na kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného a pracovného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na zdravie?
v)
  1. Národný inšpektorát práce;
  2. Úrad verejného zdravotníctva SR;
  3. Ministerstvo zdravotníctva SR.
9. Zamestnávateľ je v súvislosti s prítomnosťou hluku na jeho pracoviskách povinný:
y)
  1. posúdiť úroveň hluku, ktorému sú zamestnanci exponovaní;
  2. nie je povinný posúdiť úroveň hluku, ktorému sú zamestnanci exponovaní;
  3. posúdiť úroveň hluku, ktorému sú zamestnanci exponovaní, a ak je to potrebné, zabezpečiť meranie hladiny hluku.
10. Aké opatrenia na ochranu zamestnancov pred nadmerným hlukom je povinný zamestnávateľ vykonať po vypracovaní posudku o riziku?
ab)
  1. znížiť expozíciu hluku na úroveň povolených hodnôt na pracoviskách, kde to umožňuje technický stav zariadení;
  2. zabezpečiť osobné ochranné pracovné prostriedky pre exponovaných zamestnancov a informovať o tom zástupcov zamestnancov;
  3. vykonať opatrenia na odstránenie alebo zníženie expozície hluku, zabezpečiť osobné ochranné pracovné prostriedky, obmedziť expozíciu, informovať a zabezpečiť praktický výcvik zamestnancov.
11. Zamestnávateľ poskytne zamestnancom vhodné a primerané osobné ochranné prostriedky na ochranu sluchu, ak:
ae)
  1. riziko pre sluch zamestnancov vznikajúce v dôsledku expozície hluku nie je možné odstrániť inými opatreniami;
  2. expozícia hluku v pracovnom prostredí dosahuje limitné akčné hodnoty hluku;
  3. vykonal hodnotenie rizika v dôsledku expozície hluku, a toto prerokoval so zástupcami zamestnancov pre BOZP.
12. Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť, aby:
ah)
  1. zamestnanci neboli exponovaní prachom z azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest s vyššou koncentráciou v pracovnom ovzduší, ako je technická smerná hodnota 0,1 vlákna na cm3;
  2. zamestnanci neboli exponovaní prachom z azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest s vyššou koncentráciou v pracovnom ovzduší, ako je technická smerná hodnota 0,1 vlákna na cm3 vo vzťahu k osemhodinovému pracovnému času;
  3. zamestnanci neboli exponovaní prachom z azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest s vyššou koncentráciou v pracovnom ovzduší, ako je technická smerná hodnota 0,1 vlákna na cm3, ak takáto činnosť nebola vopred prerokovaná so zástupcami zamestnancov.
13. Zamestnávateľ je v oblasti ochrany zdravia pred psychickou pracovnou záťažou a senzorickou záťažou pri práci povinný:
ak)
  1. zabezpečiť hodnotenie psychickej pracovnej záťaže a senzorickej záťaže zamestnancov;
  2. vylúčiť akúkoľvek psychickú a senzorickú záťaž;
  3. spolupracovať s orgánom na ochranu zdravia s cieľom vylúčiť psychickú a senzorickú záťaž pri práci.
14. Kto môže odstraňovať azbest alebo materiály obsahujúce azbest zo stavieb?
an)
  1. právnická alebo fyzická osoba, ktorá má potrebné materiálové a technické zabezpečenie;
  2. právnická alebo fyzická osoba, ktorá má oprávnenie na odstraňovanie azbestových materiálov zo stavieb vydané Úradom verejného zdravotníctva SR;
  3. právnická alebo fyzická osoba s oprávnením, ktoré vydáva Národný inšpektorát práce.
15. Zamestnávateľ je povinný pred začiatkom práce zamestnancov v expozícii prachu z azbestu:
aq)
  1. zabezpečiť na vlastné náklady odbornú prípravu, ktorej obsah je vyšpecifikovaný pre všetkých zamestnancov, u ktorých je predpoklad, že budú exponovaní prachu z azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest;
  2. vykonať všeobecné oboznámenie s bezpečnou prácou na pracovisku;
  3. poučiť o používaní osobných pracovných prostriedkov.
16. Pred začiatkom práce v expozícii prachu z azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest je zamestnávateľ povinný:
at)
  1. vykonať obhliadku pracoviska;
  2. informovať lekára, ktorý vykonáva zdravotný dohľad;
  3. zabezpečiť každému zamestna
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.