Portál pre zamestnávateľov, zástupcov zamestnancov, personalistov, manažérov HR a právnikov

Online časopis

Dôležité osobné prekážky v práci a sprevádzanie rodinného príslušníka do zdravotníckeho zariadenia

Dátum: Rubrika: PRACOVNÉ PRÁVO

Z uzavretej pracovnej zmluvy vyplýva zamestnancovi povinnosť osobne vykonávať prácu pre zamestnávateľa, a to podľa pokynov zamestnávateľa, v jeho mene a v pracovnom čase určenom zamestnávateľom. Počas trvania pracovného pomeru dochádza k rôznym situáciám, počas ktorých zamestnanec nemôže vykonávať pre zamestnávateľa svoju prácu. 
Na tieto situácie pamätá aj zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (ďalej len "Zákonník práce" a "ZP"), ktorý ich označuje ako prekážky v práci. Tento článok bližšie pojednáva o dôležitých osobných prekážkach v práci.
Prekážky v práci môžu vzniknúť nielen na strane zamestnanca, ale i na strane zamestnávateľa. Jednou zo základných povinností zamestnávateľa je prideľovať zamestnancovi prácu v zmysle uzatvorenej pracovnej zmluvy. Ak zamestnávateľ nemôže voči zamestnancovi plniť túto povinnosť z objektívnych dôvodov, ide o okolnosti, ktoré mu znemožňujú prideľovať prácu, tzv. prekážky v práci na strane zamestnávateľa.
Pri niektorých prekážkach v práci má zamestnanec nárok na náhradu príjmu, ktorú poskytuje zamestnávateľ. Podľa Zákonníka práce možno rozlišovať tieto druhy prekážok v práci na strane zamestnanca:
-
prekážky z dôvodu všeobecného záujmu (§ 136 a nasl. Zákonníka práce),
-
prekážky z dôvodu plnenia brannej povinnosti a z dôvodu pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh ozbrojených síl (§ 139 Zákonníka práce),
-
prekážky z dôvodu zvyšovania kvalifikácie (§ 140 Zákonníka práce),
-
dôležité osobné prekážky v práci (§ 141 Zákonníka práce).
Po dobu trvania prekážok v práci nie je zamestnanec povinný pre zamestnávateľa vykonávať prácu a jeho neprítomnosť v práci sa, v závislosti od charakteru prekážky, považuje za ospravedlnenú.
Pojmy
Osobné prekážky v práci
Do tejto kategórie patria také prekážky v práci na strane zamestnanca, ktoré spočívajú v jeho osobe, udalosti osobného charakteru. Pri týchto prekážkach Zákonník práce zakladá právo zamestnanca na pracovné voľno. Zároveň u časti prekážok Zákonník práce popri pracovnom voľne zakladá aj právo zamestnanca na náhradu mzdy, prípadne osobitné predpisy na dávky nemocenského poistenia.
V prípade vzniku prekážky v práci má zamestnanec povinnosť požiadať zamestnávateľa o pracovné voľno, a to vopred (ak o existencii prekážky vie). V prípade, že zamestnancovi nebola prekážka v práci vopred známa, má povinnosť zamestnávateľa informovať o tejto prekážke bez zbytočného odkladu. Okrem existencie prekážky v práci je zamestnanec povinný zamestnávateľa informovať aj o jej predpokladanom trvaní.
Zákonník práce tiež ustanovuje zamestnancovi povinnosť existenciu prekážky preukázať.
Ak si zamestnanec nesplní povinnosť oznámiť zamestnávateľovi existenciu prekážky v práci vopred alebo bez zbytočného odkladu po jej skončení, nezakladá to samo osebe oprávnenie zamestnávateľa vyhodnotiť neprítomnosť zamestnanca v práci ako neospravedlnenú. Pre posúdenie toho, či je absencia ospravedlnená alebo nie, je rozhodujúce, či prekážka v práci skutočne existovala a či jej existenciu zamestnanec zamestnávateľovi čo aj len dodatočne preukázal.
Dôležité osobné prekážky v práci
Ide o prekážky v práci, kam Zákonník práce zaraďuje viaceré osobné prekážky, ktoré možno rozdeliť do týchto skupín:
-
dôležité osobné prekážky v práci, pri ktorých je zamestnanec hmotne zabezpečený z prostriedkov nemocenského poistenia (napr. dočasná pracovná neschopnosť pre chorobu alebo úraz, materská dovolenka, otcovská a rodičovská dovolenka, karanténa, ošetrovanie chorého člena rodiny),
-
dôležité osobné prekážky v práci, pri ktorých je zamestnávateľ povinný poskytnúť zamestnancovi pracovné voľno s náhradou mzdy,
-
dôležité osobné prekážky v práci, pri ktorých zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno bez náhrady mz
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.