Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci v administratíve
Dátum: Rubrika: BOZP ADRESNE
Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (ďalej len "BOZP") predstavujú kritický systém zásad a podmienok pre zaistenie zdravia a bezpečnosti zamestnancov a zamestnávateľov v rozličných odvetviach. Cieľom BOZP je eliminácia rizík a faktorov, ktoré môžu viesť k pracovným úrazom, chorobám z povolania či iným zdravotným poškodeniam. Tento systém chráni nielen zdravie pri výkone práce, ale aj pred negatívnymi dôsledkami, ktoré môžu vyplynúť z pracovného procesu. Zabezpečenie bezpečného pracoviska vrátane administratívnych priestorov, je kľúčové pre minimalizáciu ohrozenia života a zdravia, ako aj pre zachovanie hospodárskych hodnôt.
Takmer každá pracovná činnosť prináša riziko - toto však možno významne obmedziť dodržiavaním právnych predpisov BOZP. Keby sme tento termín mali definovať, potom by BOZP bola akýmsi súhrnom opatrení, ktoré sú ustanovené právnou legislatívou (§ 39 zákon č. 311/2001 Z.z.Zákonník práce v znení neskorších predpisov, ďalej len "Zákonník práce"), a opatreniami u zamestnávateľa a majú slúžiť k tomu, aby sa zamedzilo ohrozeniu či poškodeniu ľudského zdravia pri pracovnom procese. Podľa doterajších poznatkov z praxe zamestnávatelia uprednostňujú komerčné ciele a BOZP sa dostáva na okraj ich podnikateľského záujmu. Takáto situácia poukazuje na to, že v záujme ochrany života a zdravia zamestnancov je potrebné cielene ovplyvňovať správanie a konanie zamestnancov a zamestnávateľov vo vzťahu k bezpečnosti práce.
Zákonník práceprincípy BOZP podrobnejšie špecifikuje v § 146, ktorý ustanovuje, že
"starostlivosť o bezpečnosť a zdravie zamestnancov pri práci a o zlepšovanie pracovných podmienok ako základných súčastí ochrany práce je rovnocennou a neoddeliteľnou súčasťou plánovania a plnenia pracovných úloh. Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci je stav pracovných podmienok, ktoré vylučujú alebo minimalizujú pôsobenie nebezpečných a škodlivých činiteľov pracovného procesu a pracovného prostredia na zdravie zamestnancov."
Význam týchto ustanovení spočíva v tom, že zamestnávateľ sa nemôže zbaviť zodpovednosti za neplnenie úloh v starostlivosti o BOZP, ani zodpovednosti v prípade uplatňovania náhrady škody za pracovný úraz, chorobu z povolania a iné následky poukázaním na tzv. "objektívne ťažkosti", t.j. nedostatok finančných prostriedkov, nutnosť dodržania dodávateľských záväzkov, nedostatok odborných zamestnancov a pod. Ak teda zamestnávateľ, či už vedome, z nevedomosti alebo z nedbanlivosti pripustí a trpí, aby jeho zamestnanci plnili svoje úlohy na úkor bezpečnostných požiadaviek, berie na seba plnú zodpovednosť a musí znášať všetky vzniknuté následky.K takýmto činnostiam patrí aj administratívna práca, ktorá sa vykonáva u každého zamestnávateľa.
Bezpečnosť práce
Vznik nebezpečných udalostí pri výkone administratívnej práce, kde sa úlohy prakticky riešia zo stoličky, nebýva častým javom, ale existuje. Na administratívnych pracoviskách popri nových nebezpečenstvách skrývajúcich sa za používaním počítačov, notebookov, dataprojektorov, skartovacích a rozmnožovacích zariadení, mikrovlnných rúr, kávovarov, rýchlo varných kanvíc, čajníkov, elektrických a plynových zariadení, ale existujú a pretrvávajú nebezpečenstvá staré, známe, a predsa stále podceňované, ako napríklad nebezpečenstvo pádov, spadnutia zo stoličky vybavenej kolieskami, spadnutie z otáčacej taburetky, spadnutie zo schodov, zakopnutie o zvlnený koberec, pošmyknutie sa na podlahe, poškriabanie sa o roh stola, roztrhnutie odevu a udretie o vystupujúce hrany stolov a vysunuté zásuvky, obarenie sa horúcou tekutinou a iné.
Vznik nebezpečenstva, ale aj možnosť zranenia sa vyskytuje používaním nožníc, zošívačiek, dierkovačov, rozrezávacích nožov (zranenie ruky, prstov, prepichnutie, porezanie pri práci), používanie schodíkov pri manipulácii so zakladacími šanónmi a pod. Ďalším nebezpečenstvom sú ventilátory, klimatizované kancelárske priestory, hluk na pracovisku, osvetlenie, prievan, stres na pracovisku a iné.
K úrazom v kanceláriách síce neprichádza tak často, ale napriek tomu úrazy existujú.
Nebezpečenstvo plynúce z prevádzky elektrických zariadení
Čo sa týka odbornej spôsobilosti v elektrotechnike, je možné zamestnanca v administratíve počítať najmä medzi pracovníkov, ktorí sú oboznámení na obsluhu elektrických zariadení; v niektorých prípadoch i poučených podľa § 20 vyhlášky č. 508/2009 Z.z.
V prvom prípade sú títo pracovníci organizácie v rozsahu ich činnosti oboznámení s príslušnými predpismi o zaobchádzaní s elektrickými zariadeniami a poučení o možných nebezpečenstvách a ohrozeniach. Ich oboznamovanie vykonáva zamestnávateľom poverená osoba, ktorá tiež o tejto skutočnosti spíše so zamestnancami zápisnicu, aby oboznamovanie a upozornenie o možných ohrozeniach boli preukázateľné.
V druhom prípade, t.j. u pracovníkov poučených, platí, že sú zamestnávateľom vyškolení v rozsahu svojej pracovnej náplne s príslušnými predpismi pre činnosť na elektrických zariadeniach, upozornení na možné ohrozenie a oboznámení s poskytovaním prvej pomoci pri úrazoch elektrickým prúdom. Stanovenie obsahu oboznamovania a doby školenia podľa charakteru a rozsahu príslušnej činnosti, ktorú vykonávajú, a overovanie znalostí vo vopred určených termínoch je povinnosťou zamestnávateľa; kvalifikácia pracovníka určeného na vykonávanie uvedených úkonov sa riadi tým, či poučenie má byť poskytnuté pre prácu na elektrických zariadeniach alebo pre jeho obsluhu. V prípade obsluhy stačí kvalifikácia zodpovedajúca charakteru činnosti. Okrem bežnej obsluhy elektrických zariadení (počítačov, vybavenie kuchyniek) sa zamestnanci v administratíve môžu stretnúť s problematikou výmeny poistiek či obnovenia činnosti ističa. Tu je zakázaná akákoľvek ich činnosť pri oprave poistiek a úprave ističov na rozvodnej doske. Závady na elektrických zariadeniach nesmie pracovník odstraňovať.
Prvá pomoc pri úrazoch elektrickým prúdom spočíva v prvej fáze v bezpečnom prerušení prívodu elektrického prúdu a odtiahnutie ovplyvneného (pre vyprostenie postihnutého je nutné použiť pomôcky nevodivého charakteru) z jeho vplyvu. Ďalej je nutné uvoľniť dýchacie cesty a udržať ich priechodnosť, začať umelé dýchanie a nepriamu masáž srdca. Nevyhnutné je privolať lekársku pomoc.
Nebezpečenstvo plynúce z prevádzky plynových zariadení
Všetky plynové zariadenia musia byť prevádzkované v súlade s návodom výrobcu pre prevádzku a údržbu; manipulácie s týmito zariadeniami je nutné vykonávať podľa zásad uvedených v návodoch. Je zakázané odpájať zabezpečovacie zariadenia plynových spotrebičov. Tieto spotrebiče možno umiestniť len do priestorov, kde je zabezpečené dostatočné množstvo vzduchu pre dokonalé spaľovanie. Medzi plynovými spotrebičmi a rozvodným plynovým potrubím (je označené žltou farbou) musí byť inštalovaný uzáver plynu s rozoberateľným spojom tak, aby ho bolo možné odpojiť. V prípade odpojenia je nutné použiť plynotesnú zátku. Fľaše na propán-bután možno používať len také, ktoré majú predpísané označenia a nemajú poškodené alebo netesné ventily. V kuchynke môže byť umiestnená fľaša do 15 kg, musí byť však vzdialená od všetkých zdrojov tepla minimálne 1 meter.
Plynové spotrebiče sa zapaľujú nasledujúco
- najprv pripraviť plameň, až potom otvárať prívod plynu - nikdy naopak.Rizikové faktory
Nebezpečenstvo plynúce z prevádzky elektrických spotrebičov a prívodných káblov:
-
činnosť na elektrických zariadeniach vykonávaná nad rámec oboznámenia, resp. poučenia, dotyk živých častí;
-
neodborný zásah do elektrických prístrojov (úraz, požiar, výbuch);
-
nerešpektovanie návodov, inštrukcií, miestnych prevádzkovýc
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Vydanie Bezpečnosť práce v praxi 5/2025
